Start i kundeservice i udlandet og bevæg dig op ad karrierestigen
Hvis du ønsker at starte dit nye eventyr i udlandet, og du kan godt lide at snakke med nye mennesker, så kunne et job som kundeserviceagent være interessant for dig.
Indhold
- Hvad bliver din rolle som kundeserviceagent i udlandet?
- Nødvendige kundeservicefærdigheder
- Hvad er god kundeservice?
- Arbejdstid og løn
- 10 grunde til, at du skal arbejde som kundeservicemedarbejder i udlandet
I den seneste tid har mange virksomheder flyttet deres kundeservice afdelinger til udlandet. Det var primært på grund af billigere kontorlejemål og mere attraktive arbejdsmarkeder i andre lande. Vi ser ogse enorm stigning i antallet af virksomheder, der ansætter kundeservicemedarbejdere. Firmaerne er især på udkig efter flersprogede talere som overvejer at flytte til udlandet.
Det bedste ved dette karriereperspektiv er, at mange stillinger inden for dette område er de samme, uanset hvilket land du bor i, hvilket gør det perfekt for alle, der drømmer om at rejse og arbejde i udlandet.
Men der er ikke ret mange mennesker, der har råd til at rejse rundt i verden uden at tjene penge undervejs. Så medmindre du er ved at bruge hele din opsparing på dine rejseeventyre, bør du måske overveje at finde et job for at finansiere dine rejser.
Du kan heller ikke altid forvente, at livet som rejsende er super sjovt hele tiden, du skal have noget at udfylde din hverdag med. At vælge et job som f.eks. kundeservicemedarbejder kan være en berigende oplevelse og åbne nogle nye døre for dig senere i livet.
At arbejde i et callcenter kræver en masse færdigheder og engagement hele vejen igennem - når du søger efter stillinger, deltager i samtaler og starter i en virksomhed. Men på mange måder er det et perfekt job for unge mennesker, der i øjeblikket ikke har lyst til at slå sig ned og finde en fast karriere.
For mange udlændinge er det ikke selve kundeservicejobbet, der tiltrækker dem, men oplevelsen af at bo og arbejde i udlandet. En kundeserviceagent har måske ikke den mest glamourøse livsstil, men du kan sagtens kompensere det med billigere husleje og oplevelsen af at bo i udlandet. At starte et nyt kapitel i dit liv i en helt ny kultur er en yderst spændende oplevelse og en mulighed som man ikke må gå glip af.
Så hvis jobbet som kundeserviceagent i udlandet lyder som noget for dig, er du velkommen til at læse videre for at få mere at vide om denne jobmulighed.
Hvad bliver din rolle som kundeserviceagent i udlandet?
At arbejde som kundeserviceagent er et godt job for nyuddannede eller folk uden stor faglig eller erhvervsmæssig erfaring.
Din rolle i virksomheden vil være at hjælpe de kunder, der kontakter dig med forespørgsler, klager eller problemer. Du kan også tale med folk, der ønsker at købe et produkt eller en tjenesteydelse.
Du vil måske tale med kunderne over telefonen, e-mail, online chat eller på din virksomheds sociale medieplatforme.
Som kundeservicemedarbejder har du til opgave at være kundens kontakt med virksomheden. Det bliver dit ansvar at besvare spørgsmål og hjælpe kunden med at forstå, hvad din virksomhed sælger.
Hvis du ikke er i stand til at hjælpe kunden med en bestemt sag, skal du bare videresende sagen til en anden relevant afdeling. Selv om du kan gøre det, skal du stadig være bekendt med alle afdelinger, procedurer og regler. Det vil hjælpe dig med at lave salg over telefonen, håndtere klager og besvare generelle spørgsmål om din virksomhed.
Så tag ikke let på tingene - at være kundeservicemedarbejder er en meget vigtig rolle, da du nogle gange kan være det eneste kontaktpunkt, som en kunde har med virksomheden. Hvis du gør et dårligt indtryk på dem, vil de måske blive afskrækket fra at købe noget eller komme tilbage til din virksomhed igen. Så selv om det er et simpelt job, har man stadig et stort ansvar.
Det arbejde, du udfører som kundeservicemedarbejder, bliver stort set det samme, uanset hvilken virksomhed du arbejder i. Du skal dog sætte dig ind i virksomhedens aktiviteter og kundernes behov for at kunne udføre dit arbejde ordentligt.
Og ligesom i ethvert andet job er de første uger dedikeret til træning i, hvordan man udfører sit arbejde. Træningen kan omfatte oplysninger om kunderne, praktiske øvelser i at give almindelige svar og kendskab til produkter og ydelser.
Her er en kort oversigt over de arbejdsopgaver du skal udføre som kundeserviceagent i udlandet:
- Tale med kunderne over telefonen, e-mail, online chat eller sociale medier
- Lytte til kundernes forespørgsler og klager og reagere i overensstemmelse med virksomhedens retningslinjer
- Registrere personlige oplysninger for at oprette, opdatere og redigere kundekonti
- Registrere oplysninger om telefonopkald, så du kan videregive dem til dine kolleger med henblik på revision og rapportering
- Videregive kunderne til de relevante afdelinger for at behandle deres sager.
- Håndtere vrede kunder og vanskelige situationer med dem
- Foreslå produkter og tjenester, som kunderne måske vil kunne lide, baseret på deres behov
- Kontakte kunderne for at følge op på tidligere samtaler.
Hvis alle disse opgaver lyder som noget du kan klare, er en stilling som kundeservicemedarbejder måske perfekt for dig.
Nødvendige kundeservicefærdigheder
Som vi har nævnt tidligere, behøver man ikke at have en masse faglige kvalifikationer for at arbejde som kundeserviceagent. Derimod er der en masse personlige færdigheder, som man skal demonstrere.
Hidtil har vi også nævnt at kundeservicemedarbejdere ofte er de eneste personer i virksomheden, som har en kontakt med kunderne. Derfor er det vigtigt, at du har de rette kompetencer til at håndtere klager og spørgsmål på den bedste måde.
Her er de vigtigste færdigheder, som du skal have for at få et job som kundeserviceagent:
1. Problemløsningsfærdigheder
Problemløsning er en vigtig del af enhver kundeserviceafdeling. Ved hjælp af disse færdigheder kan du tilbyde effektive løsninger, som kunden ikke vidste, at det var muligt.
Desværre kan du ikke altid forvente, at dine opkald med kunderne vil gå problemfrit. Du vil ofte være nødt til at bruge dine problemløsningsfærdigheder for at finde frem til kernen af kundens problem.
Du skal måske reproducere et problem, før du kan diagnosticere det. Eller du kan være nødt til at stille kunden spørgsmål, før du finder ud af, hvor problemet ligger.
2. Tålmodighed
Tålmodighed er en anden vigtig færdighed for enhver nyansat kundeservicemedarbejder. Mange af de kunder, der kontakter dig, kan være ret forvirrede eller frustrerede - eller de forstår måske bare ikke, hvad du prøver at fortælle dem.
De fleste kunder har brug for en person, der lytter og hjælper dem med at løse deres problem, i stedet for at føle sig presset.
Du skal ikke regne med, at alle problemer kan løses hurtigt. Vær forberedt på at arbejde på dine tålmodighedsfærdigheder for at forstå hver enkelt kundes problemer til bunds, før du finder en løsning.
3. Følelsesmæssig intelligens
At kunne sætte sig i andres sted og forstå situationer fra forskellige perspektiver er en vigtig egenskab ved følelsesmæssig intelligens. Denne evne vil især være nyttig, når du arbejder som kundeserviceagent i udlandet.
Disse færdigheder giver dig mulighed for at kommunikere effektivt med alle typer kunder. Hvis de er frustrerede, vil du ikke tage det personligt men vil bare holde dit fokus på at give dem den hjælp og de oplysninger, de har brug for.
Hvis du viser empati og følelsesmæssig intelligens, kan du nedtrappe negative situationer og hjælpe med at løse problemerne langt hurtigere.
Når alt kommer til alt, har kunden altid ret. Derfor er det en god færdighed at være i stand til at håndtere anmodninger - uanset hvad du føler personligt - og det er også en god evne at have.
4. Gode kommunikationsfærdigheder
Som kundeserviceagent taler du med folk hver dag, så det er vigtigt, at du har gode kommunikationsfærdigheder.
Du står i din virksomheds frontlinje, så du skal kommunikere klart og effektivt. Uden disse færdigheder vil du ikke være i stand til at tilfredsstille kunderne og hjælpe dem med deres problemer.
Dårlig kommunikation kan ofte føre til en række problemer, når du arbejder som kundeserviceagent. Det kan få kunderne til at blive forvirrede eller skuffede over din service.
Ved slutning af hver enkelt samtale med kunden skal kunden føle sig tryg og uden tvivl om det spørgsmål, de kom til dig med.
5. Positiv indstilling
At være i stand til at få et positivt sind frem i stressede situationer er en evne, som alle har brug for i deres liv, især kundeservicemedarbejdere.
Den måde, du opfører dig på i kundesamtaler, er ikke kun en afspejling af dig, men også af din virksomhed. Hvis du har en negativ tilgang og ikke tilfredsstiller kunden, vil de få en negativ mening om din virksomhed.
Hver gang en kunde henvender sig til dig med et problem, skal du forsøge at finde det positive i situationen. Du vil blive overrasket over, hvor langt du kan komme med en sådan fremgangsmåde.
Tag et kig på disse to nedenstående beskeder. Den ene er positiv, og den anden er lidt mere negativ.
Hvis du var kunde, hvilken en ville du så helst have modtaget?
“Dette produkt findes desværre ikke længere på vores lager. Jeg kan ikke sende det til dig.”
Eller
“Vi forventer at få produktet på lager igen om et par uger. Jeg kan bestille det for dig nu, så du kan få det så snart det er tilbage på lager igen. Hvad synes du om det?”
Den første besked er ret ubehjælpsom. Man kan bare give op efter sådan en besked og købe produktet et andet sted.
Den anden er langt mere positiv. Kundeserviceagenten har været hjælpsom og har endda tilbudt at lave en bestilling for dig.
6. Tidsstyringsfærdigheder
Selv om det er vigtigt at være tålmodig og give alle dine kunder din fulde opmærksomhed, har du ikke altid tid nok til at gøre det.
Du kan ikke bruge al din tid på én kunde, når der er andre, der venter i køen for at tale med dig. Det er vigtigt at have evnen til at styre din tid ordentligt, hvis du vil have alt dit arbejde færdigt på en dag - der er ingen, der ønsker at arbejde over!
Du skal vide, hvornår du kan hjælpe kunderne, og hvornår du ikke har de nødvendige færdigheder eller den nødvendige viden for at gøre det. Hvis du ikke er i stand til at hjælpe en kunde, skal du straks videresende ham/hun til en anden relevante afdeling.
At forsøge at hjælpe en kunde uden den rette viden vil blot være spild af både din og din kunders tid.
7. Menneskeorienterede tilgang
Det kan virke som en oplagt evne, men som en person, der taler med kunder hele dagen, bør du have en menneskeorienterede tilgang.
Du skal have lyst til at hjælpe andre og være tilfreds med at give kunderne de råd og oplysninger, de har brug for.
Hvis du ikke er en naturligt menneskeorienteret person, kan det være svært for dig at arbejde som kundeserviceagent.
Hvad er principperne for god kundeservice?
Hvis du nu overvejer en stilling inden for kundeservice, bør du også tænke over, hvad en "god kundeservice" er.
Da du har ansvaret for at levere dette til alle kunder, skal du i det mindste vide, hvad det er!
Alle kan huske et sted eller flere, hvor de har oplevet dårlig kundeservice. Måske lyttede agenten i telefonen ikke til vores problem, eller han/hun var uhøflig. Uanset hvad årsagen måtte være, er dårlig kundeservice ret svær at glemme.
Derfor er det så vigtigt for virksomheder at ansætte fremragende kundeservicemedarbejdere - ligesom dig!
Uanset hvor du arbejder, skal du være et eksempel på nogle få nøgleprincipper for god kundeservice. Du bør vise disse ved hver eneste kundeinteraktion, hvis du vil efterlade et godt indtryk hos din arbejdsgiver.
Disse principper omfatter:
- Skab en personlig tilgang: Vis kunden, at du er interesseret i, hvad han/hun siger og at du gerne vil løse hans/hendes problem. Personlig tilgang kan gøre meget, når du er en kundeserviceagent.
- Kompetencer: Du skal have et godt kendskab til din virksomheds produkter og ydelser, før du kan tale med din første kunde. Denne viden vil gøre det muligt for dig at håndtere problemer problemfrit og effektivt.
- Proaktivitet: At være kundeserviceagent betyder ikke kun at sidde og vente på, at telefonen ringer, men også at være proaktiv. Kontakt kunderne når der er problemer, der kan påvirke dem, giv dem besked om nye produkter, og glem ikke at følge op efter opkaldet.
Arbejdstid og løn
Et kundeservicejob er normalt ikke et ni til fem-job. Husk, at de fleste virksomheder har kunder, der arbejder i kontortid og først har tid til at ringe, når de kommer hjem.
Som kundeservicemedarbejder skal du være til rådighed, når kunderne har brug for dig. Dette kan indebære fleksible arbejdstider og muligvis også weekendarbejde.
Når alt kommer til alt, er en virksomhed, der tilbyder kundeservice døgnet rundt, i kundernes øjne en hjælpsom virksomhed.
For at kunne levere dette skal du sammen med dit team dele arbejdsdagen. I nogle uger kan det være nødvendigt at arbejde sent om aftenen, men normalt vil I rotere jeres vagter.
Kundeserviceagenter er fuldtidsansatte, men din virksomhed kan lade dig arbejde færre timer afhængigt af din tidsplan.
Lønnen for en kundeserviceagent er normalt ikke særlig høj, men vil være forskellig alt efter din virksomhed og det land, du befinder dig i. Du kan flytte til et land med lavere leveomkostninger for at kompensere for din lavere løn. Hvis du bor et sted med højere leveomkostninger, skal du måske tage ekstra timer for at holde din livsstil ved lige.
I denne branche betaler det sig ofte at arbejde hårdt. Hvis du er en pålidelig medarbejder der leverer en god kvalitetsservice og dygtig til at sælge virksomhedens produkter og ydelser, kan du hurtigt forvente at få lønforhøjelse og blive forfremmet til stillinger som teamleder, senior sales representative osv.
I nogle stillinger kan du også få provision baseret på dit arbejde. Provisionen kan være et bestemt beløb pr. ny kunde, en procentdel af den profit, du har lavet, eller en anden resultatbaseret måling.
Men der er en ting du skal huske: at være kundeserviceagent er ikke det nemmeste job i verden. Selv efter man medregner fordele som fleksible arbejdstider og muligheder for høj provision, vil det være hårdt arbejde.
Det kan være meget stressende for nogle mennesker at skulle tale med vrede kunder hele dagen. Og der er også lange arbejdstider og præstationsbaserede lønninger. Men så snart du får dit første job i kundeservice, behøver du aldrig at bekymre dig om at få et nyt job, da virksomhederne ansætter folk hele tiden.
Det kan også være et skridt opad på karrierestigen, så du kan skifte til en stilling, der passer bedre til dine interesser. Du kan let blive ansat på større og mere prestigiøse arbejdspladser, da erfaring inden for kundeservice er en attraktiv kompetence for arbejdsgiverne.
Og selvom du ikke er interesseret i at arbejde i kundeservice i udlandet permanent, er det stadig en god erfaring at have med på dit CV når du er ung.
10 grunde til, at du skal arbejde som kundeservicemedarbejder i udlandet
Vi synes, at arbejde som kundeserviceagent i udlandet er en fantastisk mulighed for alle, der ønsker at arbejde og rejse på samme tid.
Men hvis du stadig ikke er 100% overbevist, får du her vores 10 vigtigste grunde til, hvorfor kundeserviceagent er et godt jobvalg:
- Der vil aldrig være arbejdsmangel inden for denne branche
- Stillingen kan være det perfekte skridt op ad karrierestigen for nyuddannede
- Du kan udvikle vigtige kommunikations- og problemløsningsfærdigheder
- Du behøver ingen tidligere erfaring
- Det vil se godt ud på dit CV
- Opgaverne vil være de samme, uanset hvilket land du arbejder i
- Lønnen er ikke dårlig for et job, der ikke kræver nogen erfaring
- Du kan ofte arbejde hjemmefra og rejse, mens du arbejder
- Meget fleksible arbejdstider, afhængigt af din virksomhed
- I nogle stillinger får du mulighed for at få en høj provision, hvis du arbejder hårdt
Resumé
Hvis du efter at have læst denne artikel tænker: "Jeg tror, jeg vil flytte til udlandet og arbejde som kundeserviceagent", kan vi sagtens hjælpe dig med at realisere det.
At arbejde som kundeserviceagent er en fremragende karrieremulighed for kandidater eller rejsende, der ikke ønsker meget krævende job.
Selv om du skal have nogle personlige færdigheder, kræver de fleste arbejdsgivere ikke nogen erfaring eller kvalifikationer
Som kundeserviceagent lærer du ekstremt vigtige færdigheder, som vil hjælpe dig med at gøre fremskridt i din karriere. Disse færdigheder er ikke kun gode på det professionelle plan, men vil også hjælpe dig med at øge din selvtillid.
Så hvis tanken om at bo i udlandet og arbejde inden for kundeservice tiltrækker dig, så tjek nogle af de ledige stillinger, som vi tilbyder her hos Arbejdeiudlandet!